COVID-19 esetek – a Swiss Clinic Sürgősségi Covid ellátás alatt szerzett tapasztalatok

Cikkünket folyamatosan bővítjük tapasztalatainkkal, kezelései módjainkkal.

19 éves, fiatal, életerős fiú édesanyjától kapta el a betegséget. Az anyuka titokban orvoshoz fordult, aki felírta számra a 2×8 Favipiravirt köptető nélkül. Ezt 3 napon keresztül kellett szednie a fiának. A gyógyszeres kúra végén a páciens egyre erősebb tüneteket produkált, így ismerős javaslatára Doxycyclint és napi 6-8 Paracetamolt szedett. Első vizit alkalmával súlyos kétoldali tüdőgyulladás (pneumonia) mutatkozott nála, 88%-os oxigénszaturációval. A páciens nem akart kórházba vonulni, így a sürgősségi orvosunk egy helyes Favipiravir kezelést javasolt, antibiotikum váltással. Az említett kezelés mellett szteorid szedését, gyomorvédelmet elősegítő kezelést és vérhígító injekció beadását javasolta. A megfelelő kezeléssel a páciens 6 nap alatt meggyógyult. A kezdeti időszak helytelen gyógykezelése maradandó 25%-os tüdőkárosodást okozott.

Egy másik páciensünk egy 40 éves férfi, aki tünetszegényen érkezett haza egy edzésről. Az 5. napot követően tünetei súlyosbodtak: magas láz, köhögés. Ekkor COVID teszt által kimutatták a fertőzöttséget. A 99%-os oxigénszaturáció miatt megkezdődött a kezelés. A páciens szteroid lökéssel kombinált antivirális szert kapott orvosunk javaslatára. 5 nap múlva átmeneti javulás vette kezdetét, de az oxigénszaturáció szintje folyamatosan romlott. A kezelőorvos javaslatára másik antivirális szer kúrája kezdődött el, vérhigítóval társítva. Az új gyógyszeres kezelés hatására 2 nap alatt tünetmentes lett a páciens. A CT alapján 10%-os maradandó tüdőkárosodást okozott a koronavírus.

Egy idős hölgy kezelése 2 napos enyhe tünetek, panaszok után kezdődött meg. A hőemelkedés és köhögés után az antigén teszt pozitív eredményt mutatott. Szakszerű Favipiravir és Azithromycin köptető adagolása után a páciens 3 nap múlva tünetmentes volt. A 6. napon már negatív tesztet produkált.

Egy családban a 18 éves sportoló fiú kapta el a koronavírust. Eleinte kevés tünetet produkált, pozitív teszt után a családanya felkereste a gyermekorvost, aki várakozást javasolt. Az anya kétségek közt volt, így egy felnőtt háziorvost is megkérdezett, aki szintén azt javasolta, hogy pihenjen otthon a páciens, nem szükséges kezelés. A 4. napon felerősödtek a tünetek, a gyerek belázasodott, erősebben fájt a torka. Az anyuka megijedt, hogy a fia állapota rosszabbra fordult, így kihívta a Swiss Clinic orvosi ügyeletét. Az orvos megállapította a torokgyulladást és kezdődő tüdőgyulladást – még mindig pozitív COVID teszttel. Ez után az orvos antibiotikumot és antivirális szert írt fel a gyermek számára. Az állapota javult, de egy kontroll vizsgálat során kiderült, hogy alacsonnyá vált az oxigénszaturációja. CT vizsgáltot rendelt el az orvos. A család többi tagja nem produkált tüneteket még pozitív teszt mellett sem, így értetlenül álltak a fiatalabb fiú panaszai előtt. A CT vizsgálaton kiderült, hogy 10%-os mértékben károsodott a tüdeje. A kardiológián az ambulancián jelzetteknek megfelelően a magas pulzus szám hátterében szívizom gyulladást állapítottak meg. A labor leletek között is magasak voltak a gyulladásos értékek. Hihetetlen volt a család számára, hogy a fiú csak hőemelkedésre és torokfájásra panaszkodott, mégis ilyen mértékben hatással volt a szervezetére a koronavírus. Két nap habozás után, miután a leletek és a negatív eredmények megérkeztek, az anyuka elkezdte fiának adni a felírt gyógyszert: szteroid tablettákat, Montelukastot és az asthma sprayt. A fiatal fiú nehéz időszakon ment keresztül, hiszen rengeteg gyógyszert kellett szednie, de 2 nap után végre megállt a gyulladás, és a szaturáció is javulásnak indult. Sajnos a gyermek ellenanyag szintje is alacsony maradt, így egy oltás beadása is szükséges lesz majd a jövőben.
Az anyuka szeretett volna köszönetet mondani a Swiss Clinic orvosainak, hogy türelmesek voltak és a megfelelő kezelést javasolták. Habár ő előszőr habozott a kezelés megkezdésével, most mégis hálás, hiszen a gyermek azóta meggyógyult, és reménykednek, hogy az 1 hónapos kontrollvizsgálaton jó értékeket produkál majd.