ENG/EMG

ENG/EMG vizsgálat

Az ENG/EMG vizsgálat az izmok, idegek állapotát vizsgálja. Az EMG vizsgálatot általában az ENG vizsgálattal kiegészítve végezzük. Az ENG az elektroneurográfia, az EMG elektromiográfia rövidítése.

Vizsgált betegségek

Mely klinikán érhető el a szakrendelés?

ENG/EMG vizsgálatról

Dr. Nagy Ildikó, neurofiziológus

Az ENG (elektroneurográfiás) vizsgálat a környéki idegek működését méri. A perifériás idegeket (mozgató és érző) elektromos árammal ingereljük és a vizsgált ideg által ellátott izmon elhelyezett elektródával a választ regisztráljuk. ENG-vel az érintett mozgató és érző idegekben rostpusztulást (axonális károsodás) vagy a rostokat burkoló myelinhüvely károsodása (demyelinizatio) különíthető el.

Az EMG (elektromiográfia) vizsgálattal az izmok működését vizsgájuk. A vizsgálat során vékony tűelektródát szúrunk a vizsgált izmokban és mérjük az elektromos választ nyugalomban, ill. az izom akaratlagos mozgatása / megfeszítése során.

A két vizsgálat együtt értelmezhető, előfordul, bizonyos esetekben, hogy csak az egyikkel is diagnózishoz juthatunk. Egy diagnosztikai eszközről beszélünk, amely a neurológiai vizsgálat kiegészítése.

Számos kórképben alkalmazható, emiatt a vizsgálat menete egy bizonyos kereten belül a betegek között különbözik, attól függően, hogy mivel állunk szembe. Léteznek protokollok, minimálisan elvárható vizsgálati sémák, amelyeket bizonyos betegség esetén használni illik, de a vizsgálat menetét mindig a beteg tünetei és a részeredmények határozzák meg. Előfordul, hogy egy kéztő alagút szindrómával beutalt betegnél több ideget is meg kell vizsgálni, ha a várt diagnózist nem tudjuk az ENG-vel megerősíteni és a betegnek más tünetei is vannak, ilyenkor fény derülhet, egyéb hasonló panaszokat okozó ideg érintettségre is.

Az ENG/EMG vizsgálat kifejezetten hasznos és bizonyos betegségek elengedhetetlen diagnosztikai módszere, mint az alagút szindrómákban, pl a kéztő alagút betegség, a környéki ideget ért traumákban, az idegfonatok betegségében, az izombetegségekben( pl izomgyulladás), az ideg-izom átmenet betegségeiben ( mint a myasthenia gravis), a gerincvelői mozgató sejtek károsodásában (pl ALS), a környéki idegeket együttesen érintő betegségek ( mint cukorbetegség, autoimmun betegség)

A vizsgálathoz előkészítés nem szükséges, a vizsgálat napján javasolt a testápolók, krémek elhagyása.

Bizonyos kellemetlenséggel járhat a vizsgálat, az elektromos ingerlés vagy tűszúrás helyén enyhe fájdalom jelentkezhet, de érdemi mellékhatása nincs.

Hogyan zajlik az ENG EMG vizsgálat?

• el kell távolítani minden olyan ruhát és ékszert, kiegészítőt, ami esetlegesen zavarhatja a vizsgálatot

• az orvos megtisztítja a bőrfelületet

• felhelyezi az elektródákat

• az ideg elektromos árammal történő ingerlése következik a bőrön keresztül, amely az izmok enyhe összehúzódásával jár

• jelentkezhet enyhe fájdalom, de amennyiben ez zavaró lehet, úgy azt feltétlen kell jelezni az orvos számára

Nem minden esetben lehet a vizsgálatot elvégezni. Kifejezetten vizenyős végtagok vagy bőrgyulladás, fekélyek esetén a vizsgálatot nem javasolt elvégezni.

Az EMG vizsgálat ellenjavallt véralvadásgátló szedése alatt. Beültetett pacemakert viselő betegeknél a sorozatingerlés (repetitív ingeráram) szintén ellenjavallt.

eng emg