FÜL-ORR-GÉGÉSZET

Mivel foglalkozik a fül-orr-gégész szakorvos?

A fül-orr-gégészet a fej és a nyak területének légúti, nyirok- és érzékszerveit és azok számos különböző megbetegedését vizsgáló szakterület.

Milyen problémákkal forduljunk fül-orr-gégészhez?

Gyakori fül-orr-gégészeti vizsgálatok

1. A garat és gége fertőzéseses megbetegedései

A Streptococcusok és a Staphylococcusok –általánosan- olyan gennykeltő baktériumok, amelyek a hétköznapi gyakorlatban előforduló, területen kezelhető torokgyulladástól kezdve, a szövődményes esetekig (akár ízületi-, szívérrendszeri-gyulladásért, vagy tályog kialakulásáért) is felelősek lehetnek. Ezeknek a baktériumoknak a jelenlétéről a fizikális vizsgálatot követően – szükség esetén – torokváladék-tenyésztéssel győződik meg a fül-orr-gégész szakorvos, illetve vérvétel is szükséges lehet, amely során az AST értéket figyelik. Ennek a szintje a vérben arra utalhat, hogy felmerül a szervezetben Streptococcus keltette bakteriális góc.

2. Középfül gyulladásos megbetegedései
Heveny középfülgyulladás kezdeti tünetei lehetnek láz, fülfájdalom, halláscsökkenés, elesettség, étvágytalanság. Legtöbbször nátha, esetleg garatgyulladás előzi meg.

Krónikus: gyakran gyermek-, vagy fiatalkortól fennálló fülpanaszok, melyek jellemzően halláscsökkenéssel, elhúzódó fülfolyással, visszatérő gyulladásokkal járhatnak, műtétet tehetnek szükségessé. Gyakran krónikus fülkürti funkciózavar áll a hátterében, mely mutathat családi halmozódást is.

3. Orrpolip, orrsövényferdülés

Az orrpolipok az orrüreget és az orrmelléküregeket borító, gyulladt nyálkahártya-burjánzásából alakulnak ki, a háttérben krónikus nyálkahártya-gyulladás áll. A gyulladás kialakulásáért a levegő szennyezettsége, a nem allergiás eredetű asztma és az anatómiai eltérések (pl. orrsövényferdülés) következtében a melléküregek gátolt szellőzése tehető felelőssé.

4. Fej-nyaki tumorok kivizsgálása

A szájüregi, algarati és gége daganatok kialakulásának esélyét rendkívüli mértékben növeli a dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás. Nagyon lényeges a szájüreg ápolása és az egészséges, változatos táplálkozás is. A kutatások megerősítették a HPV szerepét is bizonyos típusú fej-nyak rákok esetében.

5. Prick-teszt, allergiavizsgálat

Kérjük Prick-tesztre érkező pácienseinket, hogy a vizsgálat előtt 10-14 nappal hagyják el az antiallergiás tabletták, illetve intranasalis allergiás orrspray használatát a megfelelő allergia kivizsgálás érdekében.

Fül-orr-gégészet

A fül-orr-gégészet az orvostudomány ága, amely a fül, az orr, a torok és a fej-nyak területével foglalkozik. A fül-orr-gégészet szakrendelése az a hely, ahol a fül-orr-gégész szakorvosok diagnosztizálják, kezelik és megelőzik a fül, az orr, a torok és a fej-nyak területével kapcsolatos betegségeket és problémákat.

A fül-orr-gégészet szakrendelése széles körű szolgáltatásokat nyújt, és a következő betegségekkel és problémákkal érdemes felkeresni:

• Fülproblémák: ilyen problémák lehetnek például a fülgyulladás, fülzúgás, fülfájás, hallásvesztés, dobhártya-repedés és fülben lévő tárgyak eltávolítása.

• Orrproblémák: ide tartoznak az allergiás orrdugulás, orrpolip, orrmelléküreg-gyulladás, orr-vérzés, orrsövényferdülés és orrjáratok tisztítása.

• Torokproblémák: ilyen problémák lehetnek a torokgyulladás, mandulagyulladás, hangszálgyulladás, torokfájás és garatgyulladás.

• Fej-nyak problémák: ide tartoznak a nyálmirigy problémák, nyaki ciszták, nyaki duzzanatok, pajzsmirigy problémák és az arcideg bénulása.

A fül-orr-gégészet szakrendelésen a szakorvosok a megfelelő diagnózis felállítása után kezelést javasolnak, amely lehet gyógyszeres kezelés, sebészeti beavatkozás, vagy más terápiás megoldások. Emellett a szakorvosok tanácsot adnak a megfelelő megelőző intézkedésekről, hogy megelőzzék a betegségek kiújulását és a további egészségügyi problémákat.

Ha fül-orr-gége területén problémái vannak, érdemes felkeresni egy fül-orr-gégészet szakrendelést, ahol a szakorvosok segítenek az ön számára legmegfelelőbb diagnózis és kezelés megtalálásában.