allergia

Mikor jelentkezik az allergia és hogyan kezelhető?

Az allergiák akkor fordulnak elő, amikor az immunrendszer fokozott reakciót mutat egy idegen anyagra – például virágporra, méh méregre vagy pl. háziállat szőrre – vagy olyan élelmiszerre, amely más emberekben normál esetben nem okoz reakciót. Sok esetben a pontos anyag, mely kiváltja az allergiát nem azonosítható és ekkor csak tüneti kezelésre van lehetőség.

Az immunrendszer olyan anyagokat termel, amelyeket antitesteknek nevezünk. Ezekkel védekezünk a káros baktériumok és vírusok ellen, de néha ezen anyagok a környezetünkben előforduló anyagokkal szemben is reagálnak, így allergiát okoznak. Amikor allergiád van, az immun rendszered már antitesteket hozott létre, amelyek egy bizonyos allergént károsként azonosítanak, annak ellenére, hogy korábban ezen anyagot nem azonosították károsnak és egyébként az adott anyag nem jelentene veszélyt a szervezetünkre. Amikor Ön kapcsolatba kerül az allergénnel, az immunrendszer reakciója bőrpírt, orr duzzanatot, szemviszketést, szem pirosodást vagy a légutak gyulladását  okozza, esetleg emésztőrendszeri tüneteket (puffadás, hasi görcs, hasmenés, véres széklet) és problémákat okozhat.

Az allergiák súlyossága személyenként és az allergiát okozó anyag szerint változik, és enyhe irritációtól az életet veszélyeztető súlyos anafilaxiáig terjedhet. Ez a hirtelen kialakuló állapot, egy potenciálisan életveszélyes sürgősségi állapot, mely a keringés összeomlásához és a légutak elzáródása miatti fulladáshoz vezet. Habár a legtöbb allergiát nem lehet meggyógyítani, a kezelések segíthetnek megszűntetni vagy enyhíteni az allergia tüneteit.

Tünetek:

• Tüsszentés
  • Az orr, szemek vagy szájpad érzékenysége
  • Folyó, eldugult orr
  • Vizes, vörös vagy duzzadt szemek (konjunktivitisz)
  • Bizsergés a szájban
  • Az ajkak, nyelv, arc vagy torok duzzanata
  • Csalánkiütés
  • Anafilaxia

Az rovarcsípés allergiája okozhatja:

• Csalánkiütés
  • Viszkető bőr
  • Kiütés
  • Arcduzzanat
  • Zihálás
  • Anafilaxia
  • Eszméletvesztés
  • A vérnyomás csökkenése
  • Súlyos légszomj
  • Bőrkiütés
  • Szédülés
  • Gyors, gyenge pulzus
  • Hányinger és hányás

Mikor forduljon orvoshoz?

Forduljon allergológus szakorvoshoz, ha olyan tünetei vannak, amelyeket allergiának gondol, és a gyógyszertárban kapható allergia gyógyszerek nem nyújtanak elegendő enyhülést. Ha új gyógyszer szedése után tünetek jelentkeznek, azonnal hívja fel a sürgősségi ügyeletet, hagyja abba a gyógyszer szedését és jelentkezzen allergológus szakorvosunknál 06-1-2250566!

Gyakori allergia kiváltó tényezők közé tartoznak:

• Levegőben terjedő allergének, például virágpor, állatszőr, poratkák és penész
  • Bizonyos ételek, különösen földimogyoró, diófélék, búza, szója, hal, kagyló, tojás és tej
  • Rovarcsípések, például méhektől vagy darazsaktól
  • Gyógyszerek, különösen penicillin vagy penicillin alapú antibiotikumok
  • Latex vagy más olyan anyagok, amelyekkel érintkezve allergiás bőrreakciókat okozhatnak

Valószínűbb, hogy allergiája alakul ki, ha:

• Van családi hajlama az asztmára vagy allergiákra, például szénanáthára, csalánkiütésre vagy ekcémára
  • Gyermekkorban asztma vagy más allergiás állapot volt
allergia

Szövődmények

Az allergiának való kitettség növeli bizonyos más egészségügyi problémák kockázatát, ideértve:

• Anafilaxiát. Ha súlyos allergiája van, nő az anafilaxia kockázata. Az élelmiszerek, gyógyszerek és rovarcsípések a leggyakoribb anafilaxia kiváltó tényezői.
  • Asztma. Ha allergiád van, nagyobb a valószínűsége annak, hogy asztmás is lesz – ami egy immunrendszeri reakció, amely a légutakat és a légzést érinti. Sok esetben az asztmát az allergénekkel való környezeti érintkezés váltja ki (allergia okozta asztma).
  • Arcüreggyulladás és a fül vagy tüdő fertőzései. Az esélye ezeknek a problémáknak nagyobb, ha szénanáthás vagy asztmája van.

Megelőzés: Az allergiás reakciók megelőzése az allergiától függ. Általános intézkedések a következők:

• Kerülje az ismert kiváltó tényezőket. Még akkor is, ha kezeli az allergiás tüneteit, próbálja meg elkerülni a kiváltó tényezőket. Például, ha virágporra allergiás, maradjon beltérben és tartsa zárva az ablakokat és az ajtókat, amikor magas a virágpor koncentrációja. Ha poratkára allergiás, rendszeresen porszívózzon és tisztítsa meg az ágyneműt. Válasszon atka mentes párnát.
  • Vezessen allergia naplót. Az allergiás tüneteit kiváltó okok vagy súlyosbító tényezők azonosításához kövesse nyomon az aktivitásokat, étkezéseket, a tünetek időpontját és azt, ami segít vagy ront. Ez segíthet az orvosnak az okok azonosításában.

Diagnózis

Az allergia vizsgálatához allergológus szakorvosod valószínűleg:

• Részletes kérdéseket tesz fel a tünetekről és a jelekről
  • Elvégez egy fizikális vizsgálatot
  • Arra kér, hogy vezess részletes naplót a tüneteiről és lehetséges kiváltó tényezőkről

Ha élelmiszerallergia van, akkor az orvosa valószínűleg:

• Arra kér, hogy vezessen részletes naplót az elfogyasztott ételekről
  • Megkérdezi, hogy az allergia észlelése során leállt-e a gyanús élelmiszer fogyasztásával, mi történt ha ismét elkezdte enni
  • Az orvosa esetleg az alábbi teszteket is javasolja:
  • Bőrteszt. Prick teszt. A bőröd apró mennyiségekkel érintkezik a gyakori allergénekben található fehérjékkel. Ha allergiás vagy, valószínűleg kiemelkedő dudor (csalánkiütés) alakul ki a bőrön a teszthelyen.
  • Vérteszt. Specifikus IgE vizsgálat légúti vagy táplálkozási allergénekre. Egy vérmintát küldenek laboratóriumba, ahol azt vizsgálják, hogy van-e bizonyíték az esetleges allergénekre való érzékenységre. Ez maximum 40-40 kiváltó okot képes azonosítani az ismert sok száz lehetőség közül.

Az allergia kezelése magában foglalja:

• Allergének elkerülése. Az orvosa segít abban, hogy lépéseket tegyen az allergia kiváltó tényezőinek azonosítására és elkerülésére. Ez általában a legfontosabb lépés az allergiás reakciók megelőzésében és a tünetek csökkentésében.
  • Gyógyszerek. Az allergiától függően a gyógyszerek csökkenthetik az immunrendszer reakcióját és enyhíthetik a tüneteket. Az orvosa nem receptköteles vagy receptköteles gyógyszert javasolhat tabletták vagy folyadékok formájában, orrspray-ként vagy szemcseppként.
  • Immunterápia. Súlyos allergiák esetén vagy más kezeléssel nem teljesen enyhített allergiák esetén az orvos immunterápiát javasolhat. Ez a kezelés tisztított allergén kivonatok sorozatát tartalmazza, általában néhány év időtartam alatt adagolva – deszenzibilizálás.

Néhány allergiás tünetet otthoni kezeléssel lehet javítani. Íme néhány tipp:

• Orrduzzanat és szénanátha tünetei: A sóoldatos orrspray, amely a sinusok kiöblítését jelenti só- és vízoldattal, segíthet.
  • Lakásban előforduló légúti allergia tünetei: csökkentse a por atkákkal vagy állatszőrrel való érintkezést a gyakori ágynemű- és plüssjáték forró vízzel történő mosása, tartsa alacsonyan a páratartalmat, használjon finom szűrővel rendelkező porszívót, például HEPA szűrőt, és fontolja meg a kemény padlóburkolatot a padlószőnyeg helyett.
  • Penészallergia tünetei: csökkentsd a nedvességet például a fürdőszobában és konyhában, szellőztető ventilátorok és páramentesítők használatával.

Ha bármilyen kérdése lenne egy szakemberhez vagy szeretné magát kivizsgáltatni, jelentkezzen be allergológus szakorvosunkhoz! Online foglalás esetén 15% kedvezményt biztosítunk!