akne

Akné – az egyik leggyakoribb bőrbetegség

Az akne egy olyan bőrbetegség kialakulása, melynek során a bőrben található faggyúmirigyek kivezető nyílása eltömődik és ez kezdet1ben fehér pattanásokat, mitesszereket vagy dudorokat okoz. Ezek később begyulladnak a corynebacterium nevű mikroorganizmus felszaporodása miatt. Az akne leginkább a tinédzserek körében fordul elő, bár minden korosztályt érinthet. Ez a pubertás alatti fokozott faggyútermelésnek köszönhető.

Hatékony kezelések elérhetők, de kezelés nélkül a pattanások és dudorok lassan gyógyulnak, és amikor az egyik már kezdenek megszűnni, más helyeken újabbak bukkanhatnak fel. Súlyosságától függően az akne akár érzelmi feszültséget, állandó stresszt okozhat és végül a bőrön maradandó hegekhez vezethet.

Tünetek

Az akné tünetei változnak attól függően, mennyire súlyos az Ön problémája:

• Fehér mitesszerek (lezárt eltömődött pórusok)
  • Feketefejes mitesszerek (nyitott eltömődött pórusok)
  • Kis piros, érzékeny dudorok (gyulladt papulák)
  • Pattanások (pustulák), melyek gennyet tartalmazó papulák
  • Nagy, masszív, fájdalmas dudorok a bőr alatt (nóduszok)
  • Fájdalmas, gennyel teli dudorok a bőr alatt (abscessusok, cisztás léziók)

Az akné általában az arc, homlok, mellkas, felső hát és vállak területén jelenik meg.

Mikor kell orvoshoz fordulni?

Ha a szokásos kozmetikai kezelések (gőzölés, pórusok kitisztítása) nem szüntetik meg a tüneteket, javasoljuk, hogy keresse fel bőrgyógyász szakorvosunkat shop.swissclinic.hu . Sok nőnél az akne évtizedeken át fennmaradhat, gyakori fellángolásokkal a menstruáció előtti héten. Ez a típusú akné hajlamos magától megszűnni azoknál a nőknél, akik fogamzásgátlót használnak.

Idősebb felnőtteknél a súlyos akut akne hirtelen fellépése egy lappangó, súlyos betegséget jelezhet, amely orvosi kivizsgálást igényel.

Az Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal is figyelmeztet arra, hogy néhány népszerű, vény nélkül kapható akne krém, bőr tisztítószer és egyéb bőrápolási termék súlyos reakciókat okozhat, ezért érdemes bőrtesztet végezni a termékek rendszeres használata előtt!

Azonnali kérjen orvosi segítsége, ha a bőrápoló termék használata után az alábbiakat tapasztalja (Quicnke oedema, életveszélyes allergia):

• Ájulás
  • Nehézlégzés
  • A szemek, az arc, az ajkak vagy a nyelv duzzanata
akne

Kezelés

Bőrgyógyászunk segíthet gyógyszeres kezeléssel irányítani az aknék megnyugvását és segíthet megelőzni a hegek vagy más bőrkárosodások kialakulását. Ha már kialakultak a hegek, segíthetünk kevésbé észrevehetővé tenni ezeket.

Az akne gyógyszerei csökkentik az bőr faggyú és olaj termelését és a bőr alatti duzzanatot, vagy kezelik a baktériumok okozta fertőzést. A legtöbb vényköteles akne gyógyszer esetén négy-nyolc hétbe telhet, mire eredményeket lát. Sok hónap vagy év is eltelhet, mire az akné teljesen megszűnik, eltűnik.

Az orvos által javasolt kezelési terv attól függ, hány éves vagy, milyen típusú és súlyosságú az aknéd. Például hetente kétszer-háromszor szükséged lehet az érintett bőr mosására és akár minden nap gyógyszerek alkalmazására több héten át. A terhesség alatt a kezelési lehetőségek korlátozottak lehetnek a mellékhatások veszélye miatt. Ezért már gyermekvállalás előtti években érdemes kikezelni a bőrbetegséget.

Beszéljen az orvosunkkal azoknak a gyógyszereknek és egyéb kezeléseknek a kockázatairól és előnyeiről, amelyeket fontolóra érdemes venni!

Bőrön keresztül felszívódó gyógyszerek, hatóanyagok

Retinoidok és retinoid szerű gyógyszerek. A retinsavakat vagy tretinoint tartalmazó gyógyszerek gyakran hasznosak közepesen súlyos akne esetén. Ezek krémek, gélek és lotionok formájában léteznek. Példák a tretinoin (Avita, Retin-A, mások), az adapalene (Differin) és a tazaroten (Tazorac, Avage, mások). Este alkalmazza ezeket a készítményeket, kezdetben hetente háromszor, majd naponta, ahogy a bőre hozzászokik. A retinoidok növelik a bőr napérzékenységét. Kezelés alatt ne napozzon.

Antibiotikumok. Ezek a gyulladást okozó bőr baktériumok elpusztítása és a gyulladás csökkentése miatt alkalmazandók. A kezelés első néhány hónapjában egyaránt használhat egy retinoidot és egy antibiotikumot. Az antibiotikumot reggel alkalmazva, a retinoidot este. Az antibiotikumot gyakran kombinálják benzoyl-peroxiddal az antibiotikum rezisztencia kialakulásának csökkentése érdekében. Példák a clindamycin benzoyl-peroxiddal (Benzaclin, Duac, mások) és az eritromicin benzoyl-peroxiddal (Benzamycin).

Azelainsav és szalicilsav. Az azelainsav egy természetesen előforduló élesztő által termelt sav. Antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik. A terhesség és a szoptatás idején az orvosi azelainsav (Azelex, Finacea) engedélyezett. A bőrön vörösségét és enyhe bőrirritációt okozhat. A szalicilsav segíthet a hajszálerek eltömődésének megelőzésében, mind lemosó, mind leave-on termékek formájában. A mellékhatások közé tartozik a bőr elszíneződése és enyhe bőrirritáció.

Dapsone. Az 5%-os dapsone (Aczone) gél naponta kétszer ajánlott gyulladásos akne esetén, különösen nőknél. A mellékhatások közé tartozik a vörösség és a szárazság.

A cink, a kén, a nikotinamid, a rezorcinol, a szulfacetamid-nátrium vagy az alumínium-klorid alkalmazására vonatkozó bizonyítékok nem elég erősek az akne helyi kezelésére.

Szájon át alkalmazandó gyógyszerek

Antibiotikumok. Közepes és súlyos akne esetén szükséges lehet szájon át szedni az antibiotikumokat a baktériumok csökkentése érdekében. Általában az akne kezelésének első választása egy tetraciklin (minociklin, doxycyclin) vagy egy makrolid (eritromicin, azitromicin). A makrolid lehetőség lehet azoknak, akik nem szedhetnek tetraciklineket, ideértve a terhes nőket és a 8 évesnél fiatalabb gyermekeket.

Ezeket az antibiotikumokat a lehető legrövidebb ideig kell alkalmazni az antibiotikum rezisztencia megelőzése érdekében és más gyógyszerekkel, például a benzoyl-peroxiddal kombinálva kell alkalmazni az antibiotikum rezisztencia kialakulás kockázatának csökkentése érdekében. Az antibiotikumok használatával a súlyos mellékhatások ritkák. Ezek a gyógyszerek növelik a bőr napérzékenységét.

Kombinált fogamzásgátlók. Négy kombinált fogamzásgátló engedélyezett az akne kezelésére azoknál a nőknél, akik szeretnék használni őket fogamzásgátlásra is. Olyan termékekről van szó, amelyek progesztint és ösztrogént kombinálnak (Ortho Tri-Cyclen 21, Yaz, mások). A kezelés előnyét néhány hónapig nem biztos, hogy észleli, tehát az első néhány hétben más akne gyógyszereket is használhat mellette. A kombinált fogamzásgátlók gyakori mellékhatásai a testsúlygyarapodás, a mell érzékenysége és a hányinger.

Anti-androgén szerek. Az Aldactone néven ismert spironolakton gyógyszer megfontolható a nőknél és a serdülő lányoknál, ha az antibiotikumok nem segítenek. Az androgén hormonok hatásának blokkolásával csökken a faggyútermelő mirigyek működése. Lehetséges mellékhatások közé tartozik a mell érzékenysége.

Izotretinoin. Az izotretinoin (Amnesteem, Claravis, mások) az A-vitamin egy származéka. Akkor alkalmazandó, ha a közepes vagy súlyos akne nem reagált más kezelésekre. Az izotretinoin potenciális mellékhatásai közé tartozik a gyulladásos bélbetegség, a depresszió és a súlyos születési rendellenességek. Ezért csak megbízható fogamzás gátlás mellett javasolt szedésük. Az izotretinoint szedő minden személynek részt kell vennie egy FDA által jóváhagyott kockázatkezelési programban. És rendszeresen fel kell keresniük orvosukat a mellékhatások monitorozása érdekében.

Terápiák

Néhány ember számára az alábbi terápiák segíthetnek, akár önmagukban, akár gyógyszerekkel kombinálva.

Kémiai hámlasztás: ez a eljárás ismételten alkalmaz egy kémiai oldatot, például szalicilsav, glikolsav vagy retinsav formájában. Ez a kezelés enyhe akne esetén alkalmazható. Javíthatja a bőr megjelenését, nyitva tartja a pórusokat. Mivel a változás nem tartós, emiatt ismételt kezelésekre van szükség.

Orvosi beavatkozás: az orvos speciális eszközöket használhat arra, hogy óvatosan eltávolítsa a fehér fejeket és fekete fejeket (komedókat) vagy cisztákat, amelyek nem tisztultak meg helyi gyógyszerekkel és krémekkel. Ez a technika ideiglenesen javítja a bőr megjelenését, de okozhat hegeket is.

Szteroid Injekció: a csomók és cisztikus elváltozások kezelhetők szteroid gyógyszer injekcióval történő beadásával. Ez a terápia gyors javulást és csökkentett fájdalmat eredményez. Mellékhatások közé tartozhat a bőr elvékonyodása és elszíneződése a kezelt területen.

Gyermekek kezelése

Az akné gyógyszerek legtöbb vizsgálata 12 év feletti személyeket érintett. Ezért javasolt ezen korosztályban megkezdeni a kezelést. Egyre több fiatal gyermeknél tapasztalhat súlyos pattanásokat. Ha a gyermeke aknéval küzd, kérjük vegye fontolóra a gyermek-bőrgyógyászhoz fordulást: foglaljon időpontot a shop.swissclinic.hu oldalon. Érdeklődjön a szakorvosnál a gyermekeknél kerülendő gyógyszerekről, a megfelelő adagolásról, a gyógyszerek mellékhatásairól, valamint arról, hogy a kezelés hogyan befolyásolhatja a gyermek növekedését és fejlődését.

Jelentkezzen be egy bőrgyógyászhoz és egyeztessenek az akné kezeléséről! Online foglalás esetén 15% kedvezményt biztosítunk az első szakorvosi vizsgálatra!