Köhögés nyáron: megfázás, allergia, vagy valami más?

A köhögés egy természetes reflexes védekezési mód, mellyel meg tudjuk szabadítani légutainkat a fölös nyáktól, vagy a belélegzett ingerlő, vagy légutakba került (félrenyelt) anyagoktól. A tartóssá váló köhögés azonban betegség tünete is lehet. A következőkben néhány köhögéssel kísért egészség problémát mutatunk be, ami akár nyáron jelentkezik:

A tüsszögéssel, orrdugulással, fej- és torokfájással és általános gyengeséggel kísért nyári köhögés leggyakoribb oka vírusos légúti megfázás, melyet hirtelen felszökő láz, vagy hasi panaszok is kísérhetnek. A „nyári nátha” kialakulásáért leginkább az entero vírusok felelősek, melyek nem ritkán további szövődményeket (pl. szájpad-torok hólyagokat – szaknyelven herpanginát, vagy szem kötőhártyagyulladást, illetve másodlagosan baktériumokkal továbbfertőződve arcüreggyulladást) is okoznak.

Nyári növényi pollenekre, vagy bizonyos zöldségek-gyümölcsökre érzékenyeknél kialakuló allergia is okozhat köhögést. Az allergiás hátterű köhögést a vírusos náthától nem mindig könnyű megkülönböztetni, adott esetben nátha és allergia egyszerre is jelen lehet valakiben.  Néhány jellemző azonban segít elkülöníteni a okot: allergiás hátterű köhögés bizonyos tényezők hatására enyhülhet (pl. antihistamin tartalmú gyógyszer szedése alatt, vagy allergén mentes környezetben). Az allergiás hátterű köhögést nem kíséri a vírusos megfázásra jellemző láz, vagy izomtünetek.

A köhögés hátterében álló nátha kialakulását (minden évszakban) könnyíti a stressz, a fizikai kifáradás vagy krónikus légúti betegség (asthma, COPD) által terhelt immunrendszer, valamint olyan külső behatások, mint a dohányzás, vagy nagy hőmérsékletkülönbségű terek (pl. klíma által „túlhűtött” autó).  A nyári vírusos megfázás okozta köhögés általában 7-10 nap alatt elmúlik, míg az allergiás hátterű több héten át tarthat. A 8 héten túl fennálló, un. krónikus köhögés hátterében másféle betegségek is meghúzódhatnak, mint pl. asztma, gyomor, allergiás hörgőgyulladás, vagy krónikus arcüreggyulladás, melyek speciális diagnosztikai tesztekkel azonosíthatóak.

Abban az esetben tehát, ha a köhögés 2 hónap alatt nem szűnik, érdemes szakembert felkeresni a kiváltó ok kiderítése, illetve a gyógyulás hatékony támogatásának megtalálása érdekében.

Ha Ön is tapasztalja a folyamatos, nem múló köhögést, keresse fel pulmonológiánkat. Kérjen időpontot szakorvosi konzultációra!