PULMONOLÓGIA

Mivel foglalkozik a pulmonológus szakorvos?

A pulmonológia (más néven tüdőgyógyászat) az alsó légutak és a tüdő megbetegedéseivel foglalkozik.

Milyen problémákkal forduljunk pulmonológushoz?

Gyakori pulmonológiai problémák, vizsgálatok

1. Az alábbi betegségek kivizsgálása a tüdőgyógyász hatásköre:
  • léguti allergia,
  • asztma
  • tüdőgyulladás
  • tartós légútszűkülettel járó gyulladás (COPD)
  • tüdőfibrosis, tüdőrák diagnózisa
  • reflux betegség légúti tünetei

A tünetek teljes körű kivizsgálásához – annak jellegétől függően – esetenként szükséges lehet belgyógyász, kardiológus, fül-orr-gégészeti, vagy gasztroenterológiai konzultáció is.

1. Spirometria

A légzésfunkciós vizsgálat (spirometria) a tüdőbetegségek diagnosztikájában és nyomon követésében rutin vizsgálatnak számít. A vizsgálat teljesen fájdalommentes és előkészületet nem igényel. Alkalmas a tüdő teljesítményének vizsgálatára, megmutatja, hogy van-e és mekkora mértékű az esetleges tüdőműködés csökkenés.

A pulmonológia szakrendelés

A pulmonológia az orvosi szakma, amely a légzőrendszerrel kapcsolatos betegségek diagnosztizálásával és kezelésével foglalkozik. A pulmonológusok olyan szakemberek, akik különböző légzőrendszeri betegségek kezelésében jártasak, és számos diagnosztikai és terápiás eljárást végeznek, mint például a mellkas röntgenfelvételek, a CT-vizsgálatok, a légzésfunkciós vizsgálatok, a bronchoszkópia és az oxigénkezelés.

A pulmonológusok foglalkoznak olyan légzőrendszeri betegségekkel, mint az asztma, a krónikus obstruktív tüdőbetegség (COPD), a tüdőrák, a tüdőgyulladás, a tüdőembólia és az alvási apnoe. Az alvási apnoe egy olyan állapot, amelyben a beteg légzése időnként megszakad alvás közben, és az oxigénszint csökken a vérben. A pulmonológusok a tüdőszöveti betegségek, a mellhártyagyulladás, a hörgőhurut és más légzőszervi betegségek diagnózisával és kezelésével is foglalkoznak.