A hátfájás helytálló kezelése

A hátfájás az egyik leggyakoribb ok, amiért az emberek orvosi segítséget kérnek, esetleg kénytelenek kihagyni a munkát. Szerencsére léteznek olyan intézkedések, amelyek segíthetnek megelőzni vagy enyhíteni a legtöbb hátfájást, különösen azoknál, akik 60 év alattiak. Ha a megelőzés nem válik be, akkor egyszerű otthoni kezelések és a helyes testtartás gyakorlása gyógyíthatják a hátfájást néhány hét alatt. A hátfájás kezelése ritkán igényel műtétet.

Tünetek

A hátfájás lehet izomfájdalomon át égő vagy szúró érzés is. Emellett a fájdalom kisugározhat a lábba is. A hajlítás, emelés, állás vagy séta súlyosbíthatja.

Mikor kell orvoshoz fordulni?

A legtöbb hátfájás fokozatosan javul otthoni kezeléssel és öngyógyítással, általában néhány hét alatt. Forduljon egészségügyi szakemberhez a hátfájás esetén, amely:

• Több hétnél tovább tart.
  • Súlyos, és nem javul pihenéssel.
  • Egy vagy mindkét lábba kisugárzik, különösen, ha a fájdalom a térd alá terjed.
  • Gyengeséget, zsibbadást vagy bizsergést okoz egy vagy mindkét lábában.
  • Magyarázat nélküli testsúlycsökkenéssel jár.

Ritka esetekben a hátfájás komoly egészségügyi problémát jelezhet. Azonnali orvosi segítséget kérjen olyan hátfájás esetén, amely:

• Új bél- vagy hólyagproblémákat okoz.
  • Lázzal jár.
  • Egy esés, a hátra vagy egyéb sérülés után jelentkezik.
hátfájás

Okok

A hátfájás gyakran ok nélkül alakul ki. A hátfájáshoz gyakran kapcsolódó állapotok közé tartozik:

• Izom- vagy szalagszakadás: Az ismétlődő nehéz emelés vagy hirtelen kényelmetlen mozgás megterhelheti a háti izmokat és gerincszalagokat. Az kevésbé jó fizikai állapotban lévő emberek esetében a hátra gyakorolt állandó terhelés fájdalmas izomgörcsöket okozhat.
  • Kiugró vagy szakadt porckorongok: A porckorongok a gerinc csontjai közötti párnázóként szolgálnak. A porckorong lágy anyaga kidomborodhat vagy szakadhat, és nyomást gyakorolhat egy idegen. Azonban a kiugró vagy szakadt porckorong nem mindig okoz hátfájást. A porckorong betegségét gyakran más okból készült gerinc röntgen, CT-vizsgálatok vagy MRI-vizsgálatok mutatják ki.
  • Ízületi gyulladás: Az osteoartritis érintheti az alsó hátat. Néhány esetben a gerinc ízületi gyulladása szűkítheti a gerincvelő körüli teret, ezáltal a gerincstáji szűkület állapotát okozva.
  • Csonttömegvesztés (osteoporosis:. A gerinc csigolyái fájdalmas töréseket szenvedhetnek el, ha a csontok porózussá és törékennyé válnak.
  • Ankylosing spondylitis, más néven axiális spondyloarthritis: Ez az gyulladásos betegség a gerinc egyes csontjait összeforrásra késztetheti. Ez csökkenti a gerinc rugalmasságát.

Kockázati tényezők

Bárkinél kialakulhat hátfájás, még gyerekek és tinédzserek is küzdhetnek vele. Bizonyos tényezők növelhetik a hátfájás kialakulásának kockázatát:

• Életkor: A hátfájás gyakoribb az életkor előrehaladtával, kezdve körülbelül 30 vagy 40 éves kortól.
  • Mozgásszegény életmód: Az erőtlen, nem használt háti és hasi izmok hátfájást okozhatnak.
  • Túlsúly: A felesleges testtömeg extra terhelést jelenthet a hátra.
  • Betegségek: Bizonyos típusú ízületi gyulladások és rák hozzájárulhatnak a hátfájáshoz.
  • Helytelen emelés: A hát helyett a lábak használata hátfájást okozhat.
  • Pszichológiai állapotok: Azok, akik hajlamosak a depresszióra és szorongásra, nagyobb kockázatnak vannak kitéve. A stressz izomfeszültséget okozhat, ami hozzájárulhat a hátfájáshoz.
  • Dohányzás: A dohányosoknál magasabb az aránya a hátfájásnak. Ez azért lehet, mert a dohányzás köhögést okoz, ami porckorongsérvhez vezethet. A dohányzás csökkentheti a véráramlást a gerincbe, és növelheti az osteoporosis kockázatát.

Megelőzés

A helyes testtartás megtanulása és gyakorlása segíthet a hátfájás megelőzésében. A hátfájás megelőzése érdekében javasolt:

• Mozgás: A rendszeres alacsony hatású aerob tevékenységek – azok, amelyek nem feszítik vagy rázkódtatják meg a hátat – erősíthetik és növelhetik a hát erősségét és állóképességét, és lehetővé tehetik a izmoknak, hogy jobban működjenek. A séta, biciklizés és úszás jó választás lehet. Beszéljen szakorvosával arról, hogy milyen tevékenységeket próbáljon ki.
  • Izomerősítés és rugalmasság: A hasi és hátizomgyakorlatok, amelyek erősítik a központot, segítenek ezeknek az izmoknak abban, hogy együtt dolgozzanak a hát támogatásához.
  • Tartsa meg egészséges súlyát: A túlsúly megterheli a háti izmokat.
  • Hagyja abba a dohányzást: A dohányzás növeli a derékfájás kockázatát. A kockázat a naponta elszívott cigaretta mennyiségével nő, tehát a leszokás segíthet csökkenteni ezt a kockázatot.
  • Kerülje a hátat csavaró vagy feszítő mozgásokat.
  • Megfelelő tartás: Ne görnyedjen. Ha hosszú ideig áll, helyezzen egy lábat egy alacsony lábzsámolyra, hogy enyhítse a terhelést a alsó háton. Váltogassa a lábait. A jó tartás csökkentheti a háti izmokra nehezedő stresszt.
  • Megfelelő ülés: Válasszon olyan széket, amely jó alsó háti támasztékot, karfákat és forgó alapot biztosít. Helyezzen egy párnát vagy göngyölt törölközőt az alsó hátra, hogy fenntartsa a normális görbületét. Gyakran változtassa meg a pozícióját, legalább félóránként.
  • Emelés: Kerülje a nehéz emelést, ha lehetséges. Ha valamit nehéz emelni, engedje meg a lábainak, hogy dolgozzanak. Tartsa egyenesen a hátát – ne csavarodjon – és csak a térdben hajoljon meg. Tartsa a terhet testéhez közel.
  • Vásárlói óvatosság: Mivel a hátfájás gyakori, sok termék ígér enyhülést. Azonban nincs konkrét bizonyíték arra, hogy a speciális cipők, talpbetétek, háttámaszok vagy speciálisan tervezett bútorok segíthetnek.

röntgen

Diagnózis

A szakorvos megvizsgálja a hátát, és értékeli az ülési, állási, járási és lábemelési képességét. A szakember kérheti Öntől, hogy értékelje fájdalmát egy nulla-tól tízig terjedő skálán, és beszéljen vele arról, hogyan befolyásolja a mindennapi tevékenységeit a fájdalom.

Ezek az értékelések segítenek meghatározni, hogy honnan származik a fájdalom, mennyire tud mozogni, mielőtt a fájdalom megállásra kényszerítené Önt, és van-e izomgörcse. Ezek segíthetnek kizárni a hátfájás súlyosabb okait is.

Az alábbi tesztek egyike vagy többike is segíthet a hátfájás okának pontosabb meghatározásában:

• Röntgen: ezek a képalkotó vizsgálatok mutatják az ízületi gyulladást vagy törött csontokat. Önmagukban viszont nem mutatják meg a gerincvelő, izmok, idegek vagy porckorongok problémáit.
  • MRI vagy CT-vizsgálatok: ezek a vizsgálatok olyan képeket generálnak, amelyek kiugró porckorongokat vagy problémákat mutathatnak be csontokkal, izmokkal, szövetekkel, ínhüvelyekkel, idegekkel, szalagokkal és vérerekkel kapcsolatban.
  • Labor: ezek segíthetnek abban, hogy megállapítsák, hogy fertőzés vagy más állapot okozhatja-e a fájdalmat.
  • Idegvizsgálatok: Az elektromiográfia (EMG) méri az idegek által termelt elektromos impulzusokat, és azt, hogyan reagálnak rájuk az izmok. Ez a teszt megerősítheti a herniated diszkek vagy a gerincvelő-csatorna szűkülete (gerincstáji szűkület) által okozott idegnyomást.

Kezelés

A legtöbb hátfájás otthoni kezeléssel egy hónapon belül javul, különösen azoknál, akik 60 év alattiak. Azonban sokaknál a fájdalom hónapokig is fennmaradhat.

Folytassa tevékenységeit, amennyire csak tud hátfájással. Próbáljon könnyű tevékenységeket, például sétát. Állítsa le azokat a tevékenységeket, amelyek fokozzák a fájdalmat, de ne kerülje el a tevékenységet a fájdalomtól való félelem miatt. Ha az otthoni kezelések nem segítenek több héten át, a szakorvos erősebb gyógyszereket vagy más terápiákat javasolhat.

Gyógyszerek

A gyógyszerek a hátfájás típusától függenek. Ezek lehetnek:

• Fájdalomcsillapítók. Nem szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerek (NSAID-ok), például ibuprofen (Advil, Motrin IB, mások) vagy naproxen nátrium (Aleve), segíthetnek. Ezeket a gyógyszereket csak az előírtak szerint szedje. A túlzott használat súlyos mellékhatásokat okozhat. Ha a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók nem segítenek, a szakorvos vényköteles NSAID-okat javasolhat.
  • Izomlazítók: Ha a enyhe vagy közepes hátfájás nem javul fájdalomcsillapítókkal, az izomlazító segíthet. Az izomlazítók szédülést és álmosságot okozhatnak.
  • Helyi fájdalomcsillapítók: Ezek a termékek, beleértve a krémeket, kenőcsöket és tapaszokat, a bőrön keresztül szállítják a fájdalomcsillapító anyagokat.
  • Narkotikumok: Opioidokat tartalmazó gyógyszerek, például oxikodon vagy hidrokodon, rövid ideig használhatók szoros orvosi felügyelet mellett.
  • Antidepresszánsok: Bizonyos típusú antidepresszánsok – különösen a duloxetin (Cymbalta) és a triciklikus antidepresszánsok, például az amitriptilin – bizonyítottan enyhítik a krónikus hátfájást.
  • Fizikoterápia

Egy fizioterapeuta olyan gyakorlatokat taníthat, amelyek növelik a rugalmasságot, erősítik a hát- és hasizmokat, és javítják a testtartást. Ezeknek a technikáknak rendszeres használata segíthet megelőzni a fájdalom visszatérését. A fizioterapeuták továbbá tanácsot adnak arról, hogyan módosítsák a mozgásokat, hogy elkerüljék a fájdalom tüneteinek fokozódását, miközben továbbra is aktívak maradnak.

Sebészeti és egyéb eljárások

A hátfájás kezelésére alkalmazott eljárások magukban foglalhatják:

• Kortizoninjekciók: Ha más intézkedések nem enyhítik a lábba sugárzó fájdalmat, akkor kortizonnal és érzéstelenítővel injekciót adhatnak a gerincvelő és az ideggyökök körüli térbe. A kortizoninjekció segít csökkenteni a gyulladást az ideggyökök körül, de a fájdalomcsillapítás általában csak egy-három hónapig tart.
  • Rádiófrekvencia abláció: Ebben az eljárásban egy vékony tűt a fájdalmat okozó terület közelébe helyeznek a bőrön keresztül. A tűn keresztül radiohullámok haladnak, hogy károsítsák a közeli idegeket. Az idegek károsítása megzavarja a fájdalomjeleket az agy felé.
  • Implantált idegstimulátorok: A bőr alá ültetett eszközök elektromos impulzusokat szállíthatnak bizonyos idegekhez, hogy blokkolják a fájdalomjeleket.
  • Műtét: A műtét néha hasznos lehet azoknak, akiknél növekvő izomgyengeség vagy hátfájás jelentkezik. Ezek a problémák kapcsolódhatnak kiugró porckorongokhoz,, amelyek szűkítik a gerincnyílásokat.

Alternatív terápiák

Számos alternatív kezelés enyhítheti a hátfájást. Mindig beszélje meg az előnyöket és a kockázatokat a szakorvosával, mielőtt elkezdené az új alternatív terápiát.

• Chiropraktika: Egy chiropraktor a gerinc manipulálásával enyhíti a fájdalmat.
  • Akupunktúra: Az akupunktúra gyakorlója vékony sterilizált tűket helyez be a bőrbe a test bizonyos pontjain. Egyre több tudományos bizonyíték utal arra, hogy az akupunktúra segíthet a hátfájás kezelésében.
  • Transzkután elektromos idegstimuláció, más néven TENS. Egy hordozható, a bőrre helyezett eszköz elektromos impulzusokat szállít a fájdalmas területre. Tanulmányok vegyes eredményeket mutattak TENS hatékonyságával kapcsolatban.
  • Masszázs: Feszült vagy túlterhelt izmok által okozott hátfájás esetén a masszázs segíthet.
  • Jóga: Többféle jóga létezik, amely magában foglalja a specifikus testtartások vagy pózok gyakorlását, légzőgyakorlatokat és relaxációs technikákat. A jóga nyújthatja és erősítheti az izmokat, és javíthatja a testtartást. A hátfájással küzdő embereknek módosítaniuk kell néhány pózt, ha azok súlyosbítják a tüneteket.

Ha Ön is hátfájással küzd, jelentkezzen be szakorvosunkhoz! Az első szakorvosi vizsgálatra 15% kedvezményt biztosítunk online foglalás esetén!