Különleges fejfájás jellemzői és okai

Pápai Páriz Ferenc, az egyik első magyar orvosi könyv, a Pax Corporis szerzőjének megállapítása szerint „a fejfájás olyan gyakori dolog, hogy az a csoda, ha valakinek nincs”. Ez a mondat mit sem vesztett aktualitásából. Tudományos vizsgálatok alapján egy év alatt a lakosság több mint 70%-a, míg élete során a lakosság több mint 90 százaléka él át visszatérő fejfájást. A fejfájásoknak számos oka lehet: ezeket két nagy csoportra osztják: a más betegségekhez társuló (más néven tüneti), és az önálló fejfájásokra. A visszatérő között vannak olyan közismert kórképek, mint pl. a migrén, és vannak ritkább, kevésbé ismert fejfájástípusok is. Most az utóbbiak közül mutatunk be néhányat.

Különleges fejfájás jellemzői és okai

Pápai Páriz Ferenc, az egyik első magyar orvosi könyv, a Pax Corporis szerzőjének megállapítása szerint „a  fejfájás olyan gyakori dolog, hogy az a csoda, ha valakinek nincs”. Ez a mondat mit sem vesztett aktualitásából. Tudományos vizsgálatok alapján egy év alatt a lakosság több mint 70%-a, míg élete során a lakosság több mint 90 százaléka él át visszatérő fejfájást. A fejfájásoknak számos oka lehet: ezeket két nagy csoportra osztják: a más betegségekhez társuló (más néven tüneti), és az önálló fejfájásokra. A visszatérő között vannak olyan közismert kórképek, mint pl. a migrén, és vannak ritkább, kevésbé ismert fejfájástípusok is. Most az utóbbiak közül mutatunk be néhányat.

A köhögéshez társuló fejfájás a lakosság kb. 1 százalékát érinti. A fejfájás legfőbb jellemzőjét a kórkép neve is jelzi: olyan fájdalomról van szó, amit legtöbbször köhögés, vagy más, a légző-, és hasizmok összehúzódásával járó tevékenység (pl. tüsszentés, préselés, nehéz tárgy emelése) vált ki. A fájdalom hirtelen kezdetű, legtöbbször kétoldali: pár másodperctől akár fél óráig is eltarthat. Általában erős, hasító, de elhúzódó esetben ezt tompa fájdalom váltja fel. A fájdalmat ritkán hányinger, vagy szédülésérzés kísérheti. Bár a köhögéshez társuló fejfájás ártalmatlan jelenség is lehet, jelentkezése esetén gondos kivizsgálás szükséges neurológus, ill. fül-orr-gégész bevonásával, mert hasonló fejfájást melléküreg-gyulladás, a kisagy fejlődési variánsa, de akár koponyaűri vérzés vagy daganat is kiválthat. A köhögéshez társuló fejfájás kezelésére egyes speciális fájdalomcsillapítók jobban beváltak, mint a vény nélkül elérhető készítmények.