Arcüreggyulladás

Az akut arcüreggyulladás esetén az arcüregben gyulladás és duzzanat keletkezik. Az akut arcüreggyulladás nehezíti az arcüregek lefolyását, és a váladék felhalmozódik. Az akut arcüreggyulladás nehezítheti az orron keresztüli légzést. Lehet, hogy lüktető arcfájdalom vagy fejfájás jelentkezik.

Az akut arcüreggyulladás általában az általános megfázás következménye. Általában a tünetek 1 héttől 10 napig tartanak, hacsak nincs bakteriális fertőzés is! Az akut arcüreggyulladás kezeléséhez gyakran elegendőek az otthoni gyógymódok. Az a sinusitis, amely még orvosi kezelés mellett is több mint 12 hétig tart, krónikus sinusitisnek nevezik.

Tünetek

Az akut arcüreggyulladás tünetei általában a következőket foglalják magukban:

• Vastag, sárga vagy zöldes orrváladék, amit orrfolyásnak neveznek vagy a torok hátsó részén lefelé történő váladékcsorgás, amit PND – post nasal dripping orrgarat-csepegésnek neveznek.
  • Bedugult, beszűkült vagy teljesen eldugult orr. Ez nehezíti az orron keresztüli légzést. Csökkenő vagy megszűnt szaglás. Orr feszülés vagy viszketés.
  • Fájdalom, érzékenység, duzzanat és nyomás a szemek, az arc, az orr vagy a homlok körül, amely fokozódik, amikor előre hajol vagy lehajol.

Egyéb jelek és tünetek:

• Fülfájás.
  • Fejfájás.
  • Fogfájás.
  • Megváltozott szaglás érzék.
  • Köhögés.
  • Rossz lehelet. Reggeli szájszárazság.
  • Fáradtság.
  • Láz.

Mikor forduljon orvoshoz?

• Tünetek, amelyek több mint egy héten át tartanak.
  • Tünetek, amelyek rosszabbodnak átmeneti javulás után.
  • Hosszan tartó láz.
  • Ismétlődő vagy krónikus arcüreggyulladás a kórelőzményekben.

Azonnal forduljon orvoshoz, ha olyan tünetei vannak, amelyek súlyos fertőzésre utalhatnak:

• Fájdalom, duzzanat vagy pirosság a szemek körül.
  • Magas láz.
  • Zavartság.
  • Kettős látás vagy egyéb látászavarok.
  • Merev nyak, fejfájás.

Az akut arcüreggyulladást gyakran vírus okozza. Leggyakrabban az általános megfázás áll a háttérben. Néha azok a melléküregek, amelyek egy ideig el vannak zárva a gyulladásnak köszönhetően, bakteriális felülfertőzést kaphatnak el.

arcüreggyulladás

Az alábbiak növelhetik az arcüreggyulladás kialakulásának kockázatát:

• Szénanátha vagy egyéb allergia, amely érinti az arcüregeket.
  • Az általános megfázás, amely érinti az arcüregeket.
  • Probléma az orrban, például elferdült orrsövény, orrpolipok vagy orrüregben daganatok.
  • Krónikus betegség, például cisztás fibrózis vagy immunrendszeri rendellenesség, például HIV/AIDS.
  • A dohányfüst rendszeres belégzése, akár saját dohányzás vagy mások dohányzásának következtében keletkező passzív dohányzás.
  • Egyéb foglalkozási porártalom, keményfa fűrészpor, cement, építkezési porok, útipor, homok, mezőgazdasági növényi törek, stb.

Az akut arcüreggyulladás legtöbb esetben nem okoz szövődményeket. Lehetséges szövődmények a következők:

• Krónikus arcüreggyulladás. Az akut arcüreggyulladás lehet a krónikus arcüreggyulladásnak nevezett hosszú távú probléma elindítója. A krónikus arcüreggyulladás 12 hétnél hosszabb ideig tart.
  • Agyhártyagyulladás. Ez a fertőzés érinti az agy és a gerincvelő körüli membránokat és folyadékot.
  • Egyéb fertőzések. Nem gyakori, de egy fertőzés terjedhet a csontokba, amit osteomyelitisnek neveznek, vagy a bőrbe, amit cellulitisnek neveznek. Érintheti a nyaki és gerinc melletti izmokat, ezzel nyak vagy derékfájást okoz, vagy fertőzheti a prosztatát vagy a nagy ízületeket, gócként szolgálhat.
  • Látásproblémák. Ha a fertőzés a szemgödörbe terjed, csökkentheti a látást vagy vakságot okozhat. Egyoldali hirtelen kialakuló látásélesség zavar a szem benyomatát okozó súlyos arcüreg gyulladás következménye lehet.

Megelőzés

Tegyük meg ezeket a lépéseket annak érdekében, hogy csökkentsük az akut arcüreggyulladás kockázatát:

• Maradjunk egészségesek. Próbáljuk elkerülni azokat az embereket, akik megfáztak vagy más fertőzéseket kapnak. Gyakran mossunk kezet szappannal és vízzel, például étkezés előtt. Repülőn hordjunk maszkot. Vegyük fel az influenza védőoltást vagy a Pneumovax oltást.
  • Kezeljük az allergiákat. Dolgozzunk együtt a Swiss orvosával a tünetek kontroll alatt tartása érdekében.
  • Kerüljük a cigarettafüstöt és a szennyezett levegőt. Poros helyeken FFP 2-es maszkot hordjunk. A dohányfüst és más szennyezőanyagok irritálhatják a tüdőt és az orr belső részét, azaz az orrjáratokat.
  • Használjunk párásító készüléket, ha a levegő otthonunkban száraz. A pára hozzáadása segíthet az arcüreggyulladás megelőzésében. Győződjünk meg róla, hogy a párásító tiszta és penészmentes marad, rendszeresen alaposan tisztítsuk.

Diagnózis

A fül-orr-gégész szakorvosunk információkat kérhet a tünetekről és elvégezhet egy alapos vizsgálatot. A vizsgálat magában foglalja az orr és az arc érzékenységének vizsgálatát és az orr belső részének megtekintését. Endoszkóppal jobban lehet az orrkagylók alatti mögötti területet vizsgálni.

Az akut arcüreggyulladás diagnosztizálására és más állapotok kizárására más módszerek is szükségesek lehetnek, mint például:

• Nasalis endoszkópia. Az orvosunk egy vékony, rugalmas csövet, vagy egy egyenes fém endoszkópot, helyez az orrba. A csőben lévő fény és optikai kábel lehetővé teszi az orvosnak, hogy belenézzen az arcüregekbe.
  • Képalkotó vizsgálatok. Egy arckoponya CT vagy CBCT vizsgálat részletesen megmutatja az arcüregek és az orrüreg szerkezetét. Általában nem használják egyszerű akut arcüreggyulladás esetén, azonban a képalkotó vizsgálatok segíthetnek más okok kizárásában.
  • Nasalis és arcüreg minták. Az orrba benyúlva egy steril vattás pálcával  laboratóriumi teszt és tenyésztés miatt ritkán használjuk az akut arcüreggyulladás diagnosztizálására. De ha az empirikus, első antibiotikus kezelés nem hoz javulást, vagy az állapot rosszabb lesz, akkor az orr vagy az arcüregek mintái segíthetnek a kiváltó kórokozó azonosításában.

Kezelés

A következők segíthetnek az arcüreggyulladás tüneteinek enyhítésében:

• Sóoldat orrspray. A sóoldatot naponta többször spriccelve az orrba kiöblíti az orr belső részét. Nem feltétlenül hoz ki gennyet.
  • Nasalis kortikoszteroidok (nasonex, dymista, stb.). Ezek az orrspray-k segítenek megelőzni és kezelni a duzzanatot.
  • Érszűkítők. Az érszűkítő orrspray-ket csak néhány napig használja, mert fokozhatják az orrdugulást, a szokásos duzzanatot. 6 napnál tovább használva az érszűkítők (Nasivin Otrivin Xylomathzolin, stb.) fokozott duzzanatot és gyógyszer függőséget okoznak.
  • Allergia elleni gyógyszerek. Allergia által okozott arcüreggyulladás esetén az allergia elleni gyógyszerek használata enyhítheti az allergia tüneteit. Enélkül használatuk nem javasolt.
  • Fájdalomcsillapítók. Gyulladás csökkentők.

Amennyiben súlyos, rosszabbodó vagy hosszú ideig tartó tünetei vannak, szükség lehet antibiotikumokkal történő kezelésre. Mindig szedje be az antibiotikumok teljes kúrát, még akkor is, ha a tünetek javulnak. Az antibiotikumok korai abbahagyása esetén a tünetek visszatérhetnek!

Immunterápia

Az allergia által okozott vagy súlyosbított arcüreggyulladás esetén az allergia elleni injekciók segíthetnek. Ezt immunterápiának nevezik.

Amennyiben Ön is az arcüreggyulladás tüneteit észleli, keresse fel fül-orr-gégész szakorvosunkat! Online foglalás esetén az első szakorvosi vizsgálat esetén 15% kedvezményt biztosítunk!