A szájüregben lévő baktériumok lehetséges hatásai az általános egészségi állapotra

A szájüreg a szervezetünk egyik legbonyolultabb mikrobiológiai rendszere. Közel 700 különböző fajt sikerült eddig azonosítani, melyek között megtalálhatóak baktériumok, vírusok és gombák is. Kiemelkedő fontossággal bír a fogak felszínén kialakuló dentális biofilm (dentális plakk), amely nem más, mint a szájüregben élő baktériumok specifikus társulása saját védelmük érdekében.

Az utóbbi évek kutatásai során fény derült arra, hogy a dentális biofilmben csoportosuló mikroorganizmusok nem csupán fogszuvasodásért vagy ínygyulladásért tehetők felelőssé, hanem más szisztémás betegségek kialakulásáért is. Közismert, hogy a szájüregben keletkezett gyulladások súlyos kórképeket hozhatnak létre. Újabb vizsgálatok eredményei alapján elmondható, hogy a fogak felületét beborító biofilm rizikófaktora lehet számos szisztémás betegségnek is, mint a szívbelhártya-gyulladás, érelmeszesedés, légúti megbetegedések, rheumatoid arthritis (ízületi gyulladások). Továbbá felelős lehet a koraszülésért és a kissúllyal születésért és befolyással bírhat a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő páciensek anyagcseréjére is.

A fogászati kezelések, fertőzések során a szájüreg különböző képletein lévő baktériumok bekerülhetnek a szisztémás keringésbe. Kimutatták, hogy foghúzás után az esetek 100%-ban létrejött a baktériumok jelenléte a vérben, még fogínygyulladás során csupán 10% volt az előfordulási arány. Egészséges szervezetben általában semmilyen következménnyel nem jár, ha a baktériumok, toxinjaik vagy bomlástermékeik bekerülnek a keringésbe.

Megbetegedések, baktériumok hatásai

A szívbelhártya-gyulladás (endocarditis) viszonylag ritkán előforduló betegség, melynek lefolyása súlyos. Szívbelhártya-gyulladásban szenvedő betegek hemokultúrájából (baktérium, gomba és/vagy mycobaktérium tenyésztése vérből) gyakran lehet izolálni olyan baktérium törzseket, amelyek a dentális biofilmből származnak. Ennek következtében egyes fogászati kezelések előtt Amerikai Kardiológiai Társaság ajánlása alapján javasolt antibiotikum alkalmazása, azoknál a pácienseknél, akiknek súlyos veleszületett szívbetegsége van, korábban szívbelhártya-gyulladás vagy szívbillentyű műtéten estek át.

A kutatások jelen állása szerint a fogágybetegség (parodontitis), mint krónikus gyulladás szerepet játszhat további szív- és érrendszeri megbetegedésekben is. A tartósan fennálló fertőzés során a szájüregből a baktériumok a keringésbe bekerülve az érfalak gyulladását illetve idézhetik elő, ezzel segítve az érelmeszesedés kialakulását.

Napjainkban egyre növekszik az ízületi protézist viselők száma. A műízület körül gyulladás alakulhat ki, amelyet a szisztémás keringésbe bejutott mikroorganizmusok okoznak. A fertőzés súlyos szövődményekkel járhat, a protézis kilökődését idézheti elő vagy akár halálhoz is vezethet.

Nagyszámú klinikai és tudományos vizsgálat eredményei alapján, kimondhatjuk a dentális biofilm kórokozói hatással vannak a terhességre is. Kutatók összefüggést találtak a koraszülés, kisúllyal születés és a fogágy gyulladása között. Ezért fontos, hogy a terhes kismamák fogászati szűrésekre járjanak illetve a preventív és terápiás jellegű parodontális kezelésekben minél előbb részesüljenek.

Ezen kívül az is régóta ismert az a tény, hogy a cukorbetegség rizikófaktora a krónikus fogágybetegségeknek. Azonban úgy tűnik, hogy a parodontális elváltozások is hatással vannak a diabetes állapotára és kezelhetőségére. Tudományos vizsgálatok során kiderült, hogy krónikus parodontitis fennállása esetén a cukorbetegek általános állapota gyorsabban romlott. Súlyos parodontális fertőzés során fokozódik a szövetek inzulinrezisztenciája, ezáltal a vércukorszint magasabb szintet ér el.

Számtalan klinikai és epidemiológiai vizsgálat sugallja, hogy a parodontális elváltozások és az ízületi gyulladások (rheumatoid arthritis) között kapcsolat áll fenn. Klinikai megfigyelések alapján arra a következtésre jutottak, hogy a fogágybetegség kezelése által mérsékelhető a gyulladások aktivitása.

A keringésbe bekerült baktériumok hatására kialakulhatnak nem alkoholos májbetegségek is, ezek a felhalmozódott baktériumok a máj mérsékelt gyulladását okozhatják. Ezzel megnő májzsugorodás kialakulásának veszélye.

Megfelelő szájhigiéné fenntartásával csökkenthető a fent említett betegségek kialakulásának esélye. A dentális biofilm csak mechanikus roncsolás útján távolítható el a fogak felületéről, ezért rendkívül fontos a rendszeres fogmosás.  Továbbá elengedhetetlen fogorvosi kezelés során a részletes anamnézis felvétele, amellyel a rizikópáciensek kiszűrhetők.